Mecanismul de raportare a încălcărilor legii conf. Legii nr. 361 din 2022 privind protecţia avertizorilor în interes public

În vederea aplicării dispozițiilor Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, Administrația Bazinală de Apă Banat a instituit propriul canal intern de raportare a încălcării legii.

  1. Condițiile pentru a beneficia de protecție în temeiul Legii nr. 361/2022:
  • să fie una dintre persoanele care efectuează raportări potrivit prevederilor 2 alin. (1)şi care a obţinut informaţii referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional;
  • să fi avut motive întemeiate să creadă că informaţiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării;
  • să fi efectuat o raportare internă, o raportare externă sau o divulgare publică.

 

 

  1. Informații de contact:
E-MAIL avertizor.public@dab.rowater.ro

 

POȘTĂ Destinatar: Administrația Bazinală de Apă Banat

Adresa: b-dul 16 Decembrie 1989 nr. 2, cod poștal 300173, Timișoara, jud. Timiș, România

Pe plic se va face mențiunea “CONFIDENȚIAL” și “Raportare conform Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public.”

Datele de identificare ale avertizorului în interes public nu se vor scrie pe plic.

PERSONAL etajul al II-lea, compartiment Sistem integrat de management și audit

Luni-joi între orele 07.30-16.00 și vineri între orele 07.30-13.30

TELEFONIC 0256/491.848, interior 220

Pe aceasta linie telefonică conversaţiile pot fi înregistrate, într-o formă durabilă şi accesibilă, sub rezerva consimţământului avertizorului în interes public.
În cazul în care avertizorul nu își dă acordul pentru înregistrarea conversației atunci este direcționat să facă raportarea folosind celelalte mijloace de raportare.

 

  1. Procedura aplicabilă raportării privind încălcarea legii:

Raportarea privind încălcări ale legii se efectuează, în principal, prin intermediul canalelor interne de raportare. Avertizorul poate alege însă între canalul intern de raportare, canalul extern de raportare și divulgarea publică.

 

Raportarea se poate face:

  • în scris (letric sau electronic);
  • telefonic;
  • personal (la solicitarea avertizorului).

 

Raportarea va cuprinde, cel puțin, următoarele informații:

  • numele și prenumele avertizorului;
  • date de contact;
  • contextul profesional țn care au fost obținute informațiile;
  • persoana vizată (dacă este cunoscută);
  • descrierea faptei;
  • probele care susțin raportarea (după caz);
  • data;
  • semnătura (după caz).

 

Persoana desemnată cu soluționarea raportării poate solicita completarea acesteia cu informațiile necesare în termen de 15 zile de la primirea raportării.

Excepție: Raportarea care nu conține numele și prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii referitoare la încălcări ale legii.

 

Persoana desemnată cu soluționarea raportării are obligația de a:

  • transmite avertizorului confirmarea primirii raportării în cel mult 7 zile calendaristice de la primirea acesteia;
  • informa avertizorul cu privire la stadiul acțiunilor subsecvente în termen de cel mult 3 luni de la data confirmării de primire sau, atunci când nu i s-a confirmat primirea raportării, de la expirarea termenului de 7 zile calendaristice și, ulterior, ori de câte ori sunt înregistrate evoluții în desfășurarea acțiunilor subsecvente, cu excepția cazului în care informarea ar putea periclita desfășurarea acestora.

 

  1. Confidențialitatea:

Persoana desemnată cu soluționarea raportării este singura abilitată să soluționeze raportările privind încălcări ale legii.

Persoana desemnată cu soluționarea raportării are obligația de a nu dezvălui identitatea avertizorului în interes public și orice altă informație care ar permite identificarea directă sau indirectă a acestuia, cu excepția situației în care are consimțământul expres al acestuia.

 

  1. Prelucrarea datelor cu caracter personal:

Toate prelucrările de date cu caracter personal efectuate în temeiul Legii nr. 361/2022, inclusiv schimbul sau transmiterea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente se desfășoară potrivit dispozițiilor Regulamentului (U.E.) 2016/679, a Legii nr. 363/2018 și a Relamentului (U.E.) 2018/1.725.

Datele cu caracter personal care nu sunt necesare pentru soluționarea raportării nu se colectează iar, dacă sunt colectate în mod accidental, se șterg.

 

  1. Natura acțiunilor subsecvente:

Acțiunile subsecvente sunt reprezentate de orice acțiune întreprinsă de către destinatarul unei raportări interne sau de către autoritatea competentă în vederea soluționării raportării și, acolo unde este cazul, a remedierii încălcării raportate.

 

  1. Măsuri reparatorii și modalitățile de asigurare a protecției împotriva represaliilor:

Pentru a beneficia de măsurile de protecție, avertizorul în interes public trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiții:

  • să fie una dintre persoanele care efectuează raportări potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 361/2022 și care a obținut informații referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional;
  • să fi avut motive întemeiate să creadă că informațiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării;
  • să fi efectuat o raportare internă, o raportare externă sau o divulgare publică.

 

Pentru a beneficia de măsurile reparatorii, avertizorul în interes public trebuie să îndeplinească cumulativ condițiile de mai sus, precum și condiția ca represaliile să fie consecința raportării efectuate.

 

Cine mai beneficiază de aceste măsuri?

  • facilitatorii;
  • persoanele terțe care au legături cu avertizorul în interes public și care ar putea să sufere represalii într-un context profesional, cum ar fi colegi sau rude ale acestuia;
  • persoanele juridice deținute de către avertizorul în interes public sau pentru care avertizorul în interes public lucrează sau cu care are alte tipuri de legături într-un context profesional;
  • avertizorul în interes public care, în mod anonim, a raportat sau a divulgat public informații referitoare la încălcări, dar este ulterior identificat și suferă represalii;
  • avertizorul în interes public care efectuează raportări către instituțiile, organele, oficiile sau agențiile competente ale Uniunii Europene.

 

În vederea protejării împotriva represaliilor, persoanele prevăzute la art. 2 și art. 20 alin. (3) din Legea nr. 361/2022 beneficiază de următoarele măsuri:

  • avertizorul în interes public care efectuează o raportare sau divulgare publică a unor informații privind încălcări ale legii nu încalcă dispozițiile legale sau clauzele contractuale privind divulgarea de informații și nu răspunde pentru raportarea sau divulgarea publică a unor astfel de informații, cu condiția să fi efectuat o raportare sau divulgare publică în condițiile legii și să fi avut motive întemeiate să creadă că raportarea sau divulgarea a fost necesară pentru dezvăluirea unei încălcări a legii;
  • avertizorul în interes public care dobândește sau accesează date și informații de care are cunoștință în virtutea atribuțiilor de serviciu sau a raporturilor de muncă nu răspunde dacă accesarea sau dobândirea are ca scop raportarea sau dezvăluirea publică a unei încălcări a legii, iar raportarea sau divulgarea publică s-a efectuat în condițiile legii;
  • răspunderea avertizorilor în interes public pentru acte sau omisiuni care nu au legătură cu raportarea sau divulgarea publică sau care nu sunt necesare pentru dezvăluirea unei încălcări a legii este supusă dispozițiilor de drept comun;
  • nu se poate angaja răspunderea ca urmare a raportărilor sau a divulgărilor publice efectuate în condițiile legii, în cadrul procedurilor judiciare care vizează încălcări precum încălcarea dreptului la imagine,a dreptului de autor, a secretului profesional, a normelor de protecție a datelor, divulgarea secretelor comerciale sau acțiunile în despăgubire. Totodată, acestea au dreptul să invoce respectiva raportare sau divulgare publică pentru a urmări închiderea cauzei, cu condiția să fi avut motive întemeiate să considere că raportarea sau divulgarea publică a fost necesară pentru dezvăluirea unei încălcări a legii;
  • în cazul în care o persoană raportează sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii și aceste informații includ secrete comerciale, o astfel de raportare sau divulgare publică este considerată legală în condițiile art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 25/2019;
  • persoanele care au efectuat o raportare sau divulgare publică în condițiile legii au dreptul la repararea integrală a prejudiciului suferit ca urmare a raportării sau divulgării publice.